zondag 3 maart 2013

Versieren Met Kralen

Ik ben een grote versierder. Hoewel ik in anderen een sobere kledingstijl of huisinrichting wel kan waarderen heb ik op een of andere manier de behoefte om bijna alles te versieren. Kleding, tassen, schoenen, huisinrichting, fietsen, van alles.
Iets van de laatste jaren is het versieren met kralen. Kralen zijn minder kwetsbaar dan b.v. borduurwerk. Mits een beetje beschermd en goed bevestigd kunnen ze moeiteloos wasje na wasje meedraaien in de wasmachine.
Als ik iets versier dan naai ik de kralen er niet stuk voor stuk op maar ik heb ondervonden dat eerst een lange streng of figuurtje rijgen en het daarna bevestigen makkelijker en netter is.Ik rijg de kralen op dun nylon draad en soms op dun ijzerdraad. Ijzerdraad gebruik ik meer voor voorwerpen die niet gewassen hoeven te worden. Ik weet niet of dat op den duur zal gaan roesten.
Ik heb een foto reportage gemaakt met grote kralen om te laten zien hoe ik zo´n streng maak.


Enzovoorts enzovoorts.
Deze strengen kun je bijvoorbeeld goed gebruiken op de randen van kragen of je kunt ze in allerlei vormen en er figuurtjes buigen.
Hier een foto van een hartje die ik ermee gemaakt heb

Met een soortgelijke methode kun je ook allerlei figuren maken die geschikt zijn voor bijvoorbeeld, bloemblaadjes, bladeren of insectenvleugels.
Dat gaat als volgt



Enzovoorts. Door het aantal kralen in de rij te vergroten of te verminderen kun je de vorm veranderen. Als je een tijdje hetzelfde aantal gebruikt kun je de vorm verlengen.
Hier weer een aantal voorbeelden zoals ik ze gemaakt heb.




En als laatst nog een foto van de gehele tas


Het lijkt veel werk maar voor je het weet ben je een heel eind EN je hebt iets unieks!

3 opmerkingen:

  1. Supermooi idee! Deze tip ga ik zeker onthouden!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje. En als het versleten is haal je de kralen eraf en kun je ze voor iets anders gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dankje voor de tip ga ik is uitproberen.

    groetjes sannie

    BeantwoordenVerwijderen