maandag 22 april 2013

Houtrot Reparatie

Vorig jaar heb ik onze voorgevel grondig onderhanden genomen. Op zulke momenten kom je de gruwelijkste meest ontmoedigende dingen tegen. Sommige delen zagen er nog heel redelijk uit..... totdat je de verf weg gaat schrappen en gaat peuteren met schroevendraaiers om te kijken of er rotte plekken zijn en voor je het weet ziet je kozijn er zo uit!.....




Moet hier een vakman aan te pas komen of kun je zoiets zelf repareren?
Ik ben altijd wel te porren voor een uitdaging, vooral als er geld mee te besparen valt.
Een aantal maanden daarvoor had ik een VEEL kleiner plekje in ons keuken raamkozijn hersteld. Ik heb daar gebruik gemaakt van een aantal producten die ik in de schuur bij mijn vader gevonden heb.
Ik heb geen aandelen en krijg geen commissie maar ik ben er heel tevreden over dus wil het met jullie delen het is vast niet milieu vriendelijk
In het verleden als ik probeerde een rotte plek te repareren dan was het mijn ervaring dat daarna de plek er vlak naast ging rotten. Het lukte me nooit om al het rotte hout weg te krijgen.
Bij mijn vader in de schuur stond er een flesje houtrot stop.



Het ruikt naar aceton en het is de bedoeling dat je het met een kwast opbrengt. Mijn ervaring is dat je veel beter wat in een glazen potje kunt gieten en het daarna met een injectiespuit met naald op de rotte plekken kunt spuiten. Ik heb ontdekt dat door de naald met een tangetje te buigen ( kijk uit dat je jezelf niet prikt!) je het spul om een hoekje kunt spuiten. Draag wel handschoenen en volg verder de instructies op de verpakking op. Houtrot stop, plastificeert het hout als het ware.

Daarna komt het vullen.. Hiervoor heb ik houtrot vuller gebruikt.


Omdat de gaten die wij moesten vullen gigantisch waren en het spul best duur is hebben wij eerst een deel van het gat met cement gevuld en dit goed laten drogen.
De houtrot vuller bestaat uit 2 componenten die gemengd moeten worden en binnen een bepaalde tijd verwerkt moeten worden want het wordt keihard.
Het stuk kozijn op de foto's heb ik denk ik wel in 6 etappes gevuld. Als je teveel tegelijk er in stopt gaat het uitzakken. Als het droog is kun je het heel goed schuren en wordt het mooi glad. Wel alle adviezen opvolgen. Ik heb tijdens het schuren een masker en veiligheidsbril opgedaan want er komt veel fijne stof vanaf.

Nou ben je vast benieuwd hoe het eindresultaat geworden is.....



Hier staat het nog in de grondverf. Mooi hè, ik ben er best trots op.
Het hout van ligger van dat kozijn was helemaal doorweekt door de regen. Wij moesten in de woonkamer altijd met bakjes en doekjes in de weer als het een tijd geregend had want het water kwam door het plafond heen. Wij konden nooit de oorzaak vinden totdat ik aan deze reparatie begon. Het blijkt dat die onderligger een soort spons was geworden en als die doorweekt was drupte het water de kamer in. Sinds de reparatie is alles droog gebleven! Het is  gewoon vreemd dat het binnen droog blijft en er is afgelopen najaar genoeg regen gevallen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten