dinsdag 30 april 2013

Spijkerbroek Reparatie

Toen ik gisteren de was ophing zag ik dat er een klein gaatje zat in  het zitvlak van de spijkerbroek van zoonlief. Het was nog maar klein dus ik was er op tijd bij. Soms krijg je in een fractie van een seconde een grote scheur en dan is hij meestal voor de lappenmand.



Bij nadere inspectie zag ik dat er aan de andere kant van de naad een zwakke plek zich aan het ontwikkelen was.Tijd om in actie te komen dus..




Ik heb een lapje spijkerstof gepakt uit mijn voorraad, Jeans naalden voor de naaimachine en draad. Meestal kies ik een kleur die goed past bij de kleur die de stof op die plek heeft. Een hele oude verwassen broek doe ik dan met lichtgrijs garen b.v. Vaak doe ik onder en boven verschillende kleuren garen bij spijkerstof omdat de stof ook uit twee kleuren lijkt te bestaan.

Ik weet niet of je een naaimachine hebt maar persoonlijk vind ik het een goede investering. Je hoeft niet meteen al je eigen kleding te gaan maken maar alleen al voor herstel werkzaamheden is het al makkelijk. Een eenvoudige machine met een gewone steek en een zigzag steek is al voldoende. Regelmatig zie je aanbiedingen voorbij komen in de folders dus enorm duur hoeft het niet te zijn.



Let er goed op dat je het lapje aan de binnenkant zó vastzet dat alle gaten die je wilt repareren bedekt zijn. Je kunt het beter wat te groot knippen dan dat je zit te tobben om het goed te krijgen.
Daarna stik je met de naaimachine diverse keren van voren naar achteren met een zigzag steek totdat alles voldoende vastgezet en bedekt is. Ik heb gelijk de zwakke plek aan de andere kant ook gedaan.

Hieronder zie je de binnenkant



Daarna knip ik de overtollige stof een beetje weg



En hier het eindresultaat..




Zo, weer €20-€60 uitgespaard! :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten