woensdag 3 april 2013

Zaaikastje Maken Van Knaagdierenkooi

Er staan weer allemaal "lente dingen" in de folders en ook in huize lekkerhandig kriebelt het. Nu de tuin bij het huis van mijn vader op orde is ( voor zolang het duurt) hopen we meer tijd te kunnen besteden aan onze groentetuin. Vorig jaar stonden er alleen maar aardappels en aardbeien in. Dat en gras,... een of andere grapjas had een prachtig gazon op de kale grond van onze groentetuin gezaaid maar dat is een heel ander verhaal....
In die folders stonden ook allerlei handige zaaikastjes, de een nog leuker en goedkoper dan de ander. Gelukkig waren die allemaal te halen in winkels waar we toch een eindje voor moesten rijden en eer we er aan dachten was de aanbieding alweer afgelopen ( en waarschijnlijk uitverkocht).
Zo kwam het dus dat ik tweede paasdag in de keuken met het eten voor die dag bezig was toen ik een GEWELDIG idee kreeg!!! Heel lastig want ik wilde er gelijk aan beginnen maar dat kon niet vanwege het eten.
Ik heb me dus in moeten houden tot vandaag, dat is niet zo´n ramp want manlief heeft toch nog niets gezaaid maar als ik iets bedenk wil ik zo graag gelijk weten of het werkt...
Ik had bedacht dat ik een knaagdieren kooi kon omtoveren tot zaaibakje. Doordat ik dieren erg leuk vind en onze kinderen ze in allerlei soorten en maten hier in huis gehad hebben staan er diverse kooien op het zoldertje van ons schuurtje om uit te kiezen.Eigenlijk hadden we ze al lang weg moeten doen maar ik kon het niet, ik vond het...... zonde.

Uiteindelijk viel de keuze op een kooitje wat niet eens van een van onze dieren geweest is. Manlief kwam er een keer mee thuis toen andere mensen het weg wilde gooien en hij het zonde vondt.



Zo zag het er uit toen ik het van zolder haalde, dat heb ik nog wel gedaan tweede paasdag. Ik heb het ook nog een sopje gegeven. Deze kooi was vrij schoon maar soms heb je dat er in de hoeken urinesteen ontstaat. Dat kun je verwijderen door er azijn op te spuiten en zelf krab ik het er na een tijdje af met zo´n krabber om verf van je ruiten te verwijderen.
Om er een echt kasje van te maken had ik plastic nodig... en toen begon ik een beetje te balen. Ik had een prachtige kussenopberghoes met een kapotte rits gehad met fraai doorzichtig, soepel plastic aan de bovenkant maar omdat de rits kapot was had ik hem..... weggegooid! zie je nou wel, dat gebeurt er als je iets weggooit!
Toen bedacht ik dat ik nog misschien plastic T-shirt verpakkingen had, dat is ook altijd van dat mooie plastic MAAR omdat je tegenwoordig van die recycle bakken heb..... gooi ik het makkelijker weg dus ik had te weinig..



Toen schoot het me te binnen dat we nog een rol met klusplastic hadden. Dat wilde een buurman ooit weggooien toen hij klaar was met klussen maar manlief heeft heeft het "gered".



Dat is wel stevig, soepel plastic maar niet zo mooi helder als dat andere.

Ik heb toen een stuk afgeknipt en over de kooi gelegd




Daarna heb ik met spelden op de hoeken de maat aangegeven die de hoes moest krijgen. Ik heb het niet al te krap gemaakt zodat hij er makkelijk afgehaald kan worden.



Het overtollige plastic heb ik er afgeknipt en in de recycle tas gedaan.



Toen heb ik met een nietmachine nietjes in het plastic geschoten en een beetje de lijn van de spelden gevolgd. Daarna heb ik de hoes binnenste buiten gekeerd en om de bovenkant van de kooi geschoven.
Met een stanleymes heb ik het plastic doorgesneden langs de omtrek van het deurtje bovenin.



Ik heb het deurtje toen opengezet en met plakband het plastic aan het deurtje vastgeplakt



En klaar is je kweekbakje! Mocht je bang zijn dat de hoes omhoog zal waaien als je de boel buiten zet dan kun je met knijpers de boel vastzetten.

Heb je geen muizen / hamster/ gerbil/ degoe/ ratten/ cavia of konijnen kooien zoals wij dan is er vast wel iets op een rommelmarkt of bij de buren te vinden.

2 opmerkingen:

  1. Super idee! Dat verhaal van dat gras in je moestuin...wil je dat
    met ons delen?
    Wie doet nu zoiets?
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, er valt niet zo heel veel over te vertellen.Ongeveer de helft van het land lag braak op een enkel stuk onkruid en hier en daar een grassprietje na. Ons"hof" zoals we het hier noemen ligt hemelsbreed 100m van ons huis af dus we kunnen er niet opkijken. Op een dag ging ik aardbeien plukken en het viel me op dat er op het kale deel allemaal hele fijne sprieten uit de grond kwamen. dat vond ik wel een beetje vreemd maar dacht er verder niet over na. Toen ik weer ging was het een groene waas maar heel gelijkmatig verdeeld. Ik zei nog voor de grap tegen manlief " het lijkt wel of iemand gras gezaaid heeft!" Na een paar weken lag er een prachtig gazon! En alleen op dat stuk. Geen idee wie dat gedaan heeft een waarom. Niemand zegt er iets vanaf te weten.

    BeantwoordenVerwijderen