donderdag 9 mei 2013

Kruidentuintje Opfrissen

Om de verzameling potten bij mijn achterdeur een kruidentuintje te noemen is een beetje overdreven. Er groeien inderdaad onder andere kruiden in maar dan heb je het wel gehad.
Telkens als ik een potje met kruiden in de winkel koop zie ik voor me hoe ik de heerlijkste gerechten ermee ga bereiden en hoe ik takjes munt of citroenmelisse aan mijn vers bereide thee ga toevoegen terwijl het zonlicht door mijn theeglas heen schijnt en het geheel oplicht. Alleen het achtergrond muziekje ontbreekt. Het dringt nu pas tot me door dat ik mezelf zag in een t.v. spotje die niets lijkt op mijn werkelijke leven of van wie dan ook....

Om terug te komen op die potten bij mijn achterdeur...die kruiden staan er maar zielig bij. Ze hebben de strenge winter overleeft maar ik zie weinig terug van de weelderige frisse groene bossen die het waren toen ik ze kocht Het is dan heel verleidelijk om weer nieuwe potten met kruiden te kopen maar omdat ik ze toch hoogst waarschijnlijk niet ga verwerken in exotische gerechten is het zonde van het geld. Bovendien mag ik ze niet eens in het eten verwerken van manlief want er hebben vast katers tegenaan gesproeid wat best wel eens waar zou kunnen zijn..




Hier mijn citroen melisse met hier een daar een toefje bieslook en stukjes mos ziet er niet echt appetijtelijk uit hè..

Ik heb stukje bij beetje een schepje vol eruit gestoken/getrokken en het op het gras gelegd. Alles wat op citroenmelisse leek heb ik er uit ontward en bewaard al het andere ging in een aparte emmer om later ergens onder een struik weg te kiepen.



Daarna heb ik nieuwe potgrond in de pot gedaan en de wortels met citroenmelisse opnieuw gepoot.

Daarna heb ik me ontfermt over mijn bosje met Thijm  dat was ook niet veel bijzonders meer



Ik heb het korter geknipt en alle stukken die ik er af geknipt heb heb ik in de aarde naast het plantje gepoot. Hopelijk zullen er een paar wortel schieten.
Ik heb hier ook wat potgrond bij gedaan.

Hier het eindresultaat..



Ik wilde het eigenlijk pas laten zien als het allemaal weer weelderig en groen was net als toen ik het kocht. Maar ik heb momenteel een tekort aan artikeltjes valt niet mee om dagelijks wat te "publiceren" dus ik laat het nu al zien. Bovendien heb je kans dat het nooit meer wat wordt en dan kan ik niks laten zien....

Ik heb ook nog Rozemarijn in een emmer staan...



Ook al zo'n zielig plantje....

En kijk eens wat er een meter verder spontaan ontstaan is tussen de tegels..


Ooit zo'n prachtige Rozemarijn struik gezien?

Het rommelmarkt seizoen begint binnenkort weer. Omdat ik het erg leuk vind om die te bezoeken maar niet alles wil kopen dat ik leuk vind want dan kan ik mijn huis niet meer in maak ik een lijstje met benodigdheden. Dit jaar staan daar zinken potten op en zo'n tuinetagere. Ik heb altijd gedacht "wat heb je daar nou aan?" maar nu heb ik een idee, het is de ideale manier om je weelderige tuinkruiden te beschermen tegen kater pies! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten