maandag 13 mei 2013

Zelf Deodorant Maken

Het gebruik van deodorant komt regelmatig in opspraak. Fabrikanten en wetenschappers zweren dat het geen kwaad kan maar anderen zeggen dat er een link is tussen het gebruik van deodorant en borstkanker. Ik wil hier daar niet verder op ingaan maar wel een fantastisch recept voor zelfgemaakte deodorant hier met jullie delen.
Ik heb het hier vandaan. Zij geeft ook een leuk tijdschrift uit, een echte tegenpool op de glossy´s die ons willen laten geloven dat je alleen gelukkig wordt als je bepaalde spullen koopt of verre oorden bezoekt met je privé jacht etc. 

Het officiële recept gaat als volgt:

Meng 4 eetlepels kokosolie met 2 eetlepels maizena en 2 eetlepels natriumbicarbonaat. Doe er eventueel een paar druppels lavendel olie door voor de geur.
Kokosolie kun je bij een " reform" winkel kopen en natrium bicarbonaat bij een apotheek of Toko. je kunt het ook kopen onder de naam zuiveringzout maar dan is het in verhouding duurder.

Ik heb 2 eetlepels kokosolie met een kop er op gebruikt. Lepels olie met een kop er op klinkt vreemd maar kokosolie is hard tenzij je midden in een hitte golf zit en dan wordt het vloeibaar. 
Omdat de olie zo hard is heb ik het au bain Marie verwarmd zodat je op een makkelijke wijze alle ingrediënten goed kunt mengen.
Daarna heb ik het in de koelkast op laten stijven omdat ik ongeduldig was en het wilde proberen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn bedenkingen had er over maar het is fantastisch spul! Het trekt in je huid dus je loopt echt niet met glibber oksels rond. Ik heb het `s morgens opgebracht en 24 uur later rook ik nog geen transpiratie geur. Ik heb er geen lavendelolie aan toegevoegd want ik dacht misschien dat zoonlief het wilde proberen en die wil vast niet naar lavendel ruiken.
De ultieme test was toen zoonlief het opdeed voordat hij naar de fitness ging. Na 2 uur gewichten-  en cardiotraining roken de oksels van zijn T-shirt nog steeds nergens naar ondanks dat ze doorweekt waren!

Ik ga nog een potje maken en cadeau doen aan iemand die erg last heeft van zweetvoeten. Ik zal haar mevrouw X noemen om haar identiteit te beschermen. Ze wil vast niet dat de hele wereld weet dat zij daar last van heeft al is het geen geheim voor haar omgeving ;-)

wordt vervolgd dus...........





Geen opmerkingen:

Een reactie posten