zondag 19 mei 2013

Zelf Een Bordje Maken

In de buurt waar ik woon is er een run op de schaarse parkeerplekken die er zijn. Er zijn nog geen doden gevallen door ruzie maar het zou me niet verbazen als dat ooit zou gebeuren. Omdat wij in een oud deel van het dorp wonen zijn de straatjes berekend op paard en wagen en niet de grote 4x4 wagens waar tegenwoordig in gereden wordt. Vroeger woonde hier veel oude mensen die geen auto hadden maar langzamerhand zijn al die oude mensen verhuisd of overleden en worden die huizen nu bewoond door twee verdieners met minstens twee auto´s. Iedereen had toen zijn eigen plekje en dacht er niet over om op het plekje van een ander te gaan staan maar nu komen er zelfs auto´s uit andere straten in ons straatje parkeren. De " goeie ouwe tijd" is voorgoed voorbij....
Soms was dit een heel weekeind ons uitzicht



Wij hebben een grote tuin en omdat de schommels en glijbanen inmiddels verdwenen zijn en we toch meer dan genoeg tuin overhielden besloten we een stukje tuin op te offeren om een parkeerplekje te maken.
We hebben eerst een gepotdekselde schutting gezet beschermd stadsgezicht zijn hier lyrisch over en zijn toen begonnen om zelf de grond af te graven. Er kwamen honderd dertig kruiwagens grond uit die een buurman wilde hebben dus iedereen blij



Daarna ging er zand in en tweedehands stenen en brekerzand tussen de stenen en hadden we een privé parkeer terrein!
Er moest wel een bordje komen om anderen te weerhouden om hun auto daar neer te zetten.
Ik ben alle winkels af geweest maar kon niets naar mijn zin vinden. De raderen begonnen te draaien en toen kreeg ik het idee om er zelf eentje te maken!
Vorig jaar hebben we de rotte planken van de aanbouw aan ons huis vervangen door kunststof planken. Manlief vroeg of het geen idee was om daar een stukje van de gebruiken. Ik werd helemaal enthousiast.De achterkant van die planken was redelijk glad dus ik kon er mooi letters op schilderen.





Ik heb toen een aantal lagen latex voor buiten erop geschilderd als basis want dat had ik toch staan.
Daarna heb ik op het internet gezocht naar "free alphabet stencils" zodat ik letters kon vinden om er op te schilderen.




Die letters waren uiteindelijk moeilijker dan ik dacht want je moet ze allemaal op hetzelfde formaat uit printen ( wat me niet helemaal gelukt is) en daarna met een mesje uitsnijden wat een secuur en langdurig werkje is en daarna moet je ze allemaal op één lijn op het plankje vastplakken, ik heb wat spraylijm gebruikt maar een beetje lijmstift rondom de gaten zou ook moeten lukken.

Daarna kun je met een andere kleur verf de lettervormen tamponeren. Ik heb de latex buitenverf gebruikt die had ik gebruikt voor de spatrand aan de onderkant van onze voorgevel.
Ik had geen tamponeerkwast dus ik heb een gewone dikke acrylkwast gebruikt waar ik wat plakband omheen gedaan had zodat alleen de uiteinden die door het plakband geen kant opkonden er uitstaken.
Daarna heb ik voorzichtig met een beetje verf de letters er op getamponneerd.
Aan het uiteinde heb ik nog een autotje er achteraan gezet om het wat op te leuken.
Hier het resultaat




Als je goed kijkt zie je dat de P en de R ietsje te groot zijn.

Daarna hebben we gaatjes erin geboord en hem aan de schutting geschroefd



Sinds die tijd is onze straat grotendeels autovrij gemaakt dus hebben we eindelijk uitzicht op de toeristen die langskomen in plaats van de auto´s van een ander. Wij zijn altijd gegarandeerd van een plekje en het andere plekje wordt door onze buurvrouw gebruikt.


2 opmerkingen:

  1. bij ons in de straat is er aan de overkant meer dan genoeg plek om te parkeren bij de basisschool,maar dan moet je wel een paar meter lopen , daarom zet een buurman van een paar huizen verderop zijn bedrijfsbus altijd bij mij of de buren voor de deur,zodat wij in het weekend en met feestdagen tegen zijn bus aankijken, zelf woont hij om de hoek waar geen parkeerplaatsen zijn. als er nu echt geen andere plek zou zijn zou het me niet uitmaken maar er is dus plek genoeg, trouwens ook nog achter onze huizen waar er helemaal niemand last van heeft ,omdat we allemaal grote schuttingen om onze tuinen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg is dat he, sommige mensen houden ( bewust of onbewust) geen rekening met een ander. Mijn buurvrouw heeft wel eens meegemaakt dat er iemand voor haar voorpoort en iemand voor haar achterpoort stond en ze niet met haar fiets er door kon! Heb je die persoon wel eens vriendelijk gevraagd om voortaan elders te parkeren?

    BeantwoordenVerwijderen